Det kan føles som en kamp imellem de fysiske butikker og online shopping, når vi kigger på forbrugermønstret i Danmark. Dansk Erhverv skriver på deres hjemmeside, at danskernes forbrug på nettet er vokset med 33 procent, og i 2024 slog det rekord med 192 mia. Kr. Kolding kommune har lavet et samarbejde med forretningerne, hvor der bliver lavet tiltag for at forbedre forholdene for både forretningerne og borgerne.
Skrevet at Natascha Andreasen

En lille gåtur ned ad Koldings gågade giver et klart billede af situationen. “Til salg” og “Til leje” står tydeligt i flere af vinduerne langs gaden. Gågaden er lang, og man fornemmer, at det har været grundlaget for en handelsby. Nu vil Kolding Kommune nye veje. Jørn Chemnitz og resten af udvalget for plan og teknik ved Kolding Kommune vil gå fra, at byen er en købstad, til et mødested, hvor der bliver lagt vægt på flere oplevelser, grønne arealer og rolige omgivelser.
Onlineshopping bliver et aktivt fravalg
Ifølge Danmarks Statistik har 82 % af befolkningen shoppet online inden for de sidste 3 måneder. Det er noget, Vilde Andreassen på 26 kan genkende, men bevidst prøver at komme udover. Hun har fokus på ikke at handle så meget online, men støtte de lokale forretninger: “Jeg prøver at støtte op om de fysiske butikker. Hvis jeg mangler noget, prøver jeg i stedet at finde det her i bymidten.” Hun kender godt til det med at shoppe online og har også gjort det en del før. Hun kan dog godt mangle lidt bag skærmen, “Så får man det hjem, og så passer det ikke helt. Så derfor vil jeg hellere have den der kundeoplevelse, den der følelse af at kunne prøve produktet, inden jeg køber det. Og kontakt. Det er vigtigt for mig.”
Udviklingen er stor
Jan Jensen, 51 år, har været butikschef i over 20 år og har de sidste 10 år mærket en stor udvikling: “For 10 år siden begyndte det stille og roligt med webshops, og siden er det bare blevet mere ekstremt.” Han skal gøre sig relevant og give kunden det, som ikke er til at finde online: stilen, hvordan det sidder og mærkes. Han går op i at lave den bedste butik for sine kunder og være nærværende i lokalområdet: “Vi forsøger at skabe oplevelser, give folk en grund til at komme ind i butikken.”

Samarbejde mellem kommunerne og forretningerne
Jørn Chemnitz fortæller, at Kolding Kommunes tiltag til at få gang i bymidten igen består af et samarbejde mellem kommunen og forretningerne, hvor der er blevet oprettet et bylivsforum. Det består af et detailnetværk, borgere fra Kolding og nogle kulturinstitutioner. Her bliver der én gang om måneden kommet med input til, hvordan byen kan udvikle sig bedst muligt. Her er der blandt andet blevet lagt vægt på at gøre det attraktivt at komme ind til byen med gode parkeringsmuligheder og hyggelige opholdssteder.
De unge vil have en oplevelse
Jan Jensen ser, ifølge ham selv, ind i en lysere fremtid, hvor ungdommen kommer til at fokusere mere på det nære, kvalitet og oplevelsen, mere end at det skal være hurtigt og nemt: “Men jeg oplever, at den unge forbruger faktisk gerne vil den fysiske butik. Jeg sammenligner det lidt med LP’en, den var også væk i en periode, men nu vil folk gerne have det fysiske medie igen. Jeg kan mærke en stille og rolig forandring.”